Regulacje prawne mające na celu zmniejszenie emisji niebezpiecznych dla zdrowia pyłów oraz zanieczyszczeń generowanych przez samochody wprowadziła nakaz montowania w samochodach, wyposażonych w silniki Diesla, specjalnie skonstruowanych filtrów, których celem jest wyłapanie i pozbycie się niebezpiecznych cząstek ze spalin samochodu. Filtry te noszą nazwę DPF (Diesel Particular Filter) i dzielą się – ze względu na sposób działania – na suche i mokre.
Na żywotność filtrów cząsteczek stałych największy wpływ ma sposób naszego przemieszczania się samochodem. Jeśli większość czasu spędzamy jeżdżąc na krótkich trasach – zazwyczaj ma to miejsce kiedy używamy samochodu z silnikiem Diesla do przemieszczania się po mieście – wtedy filtr DPF ( filtr cząsteczek stałych ) nie ma możliwości aby osiągnąć warunki niezbędne do prawidłowego spełniania swojej funkcji gdyż aby działał poprawnie niezbędne jest osiągnięcie odpowiedniej – wysokiej temperatury.
Kiedy znajdziemy się w sytuacji gdy filtr cząstek stałych – znajdujący się w naszym samochodzie – zapcha się, zauważalne będzie zmniejszenie mocy naszego pojazdu a także zwiększenie jego spalania. Większe spalanie może powodować stale zwiększające się koszty związane z tankowaniem samochodu – nawet pomimo tego, że samochód będzie słabszy.
Aby uniknąć niepotrzebnych wydatków na paliwo warto rozważyć w takiej sytuacji kilka opcji. Do jednej z najczęściej wybieranych należy naprawa filtra cząsteczek stałych. Większość osób, które zmagają się z zapchanym filtrem DPF zazwyczaj wybiera jego regenerację gdyż wiąże się to z mniejszym kosztem całkowitym.
W przypadku takiego zabiegu wyspecjalizowany mechanik dokona jego demontażu oraz już po zdemontowaniu zanieczyszczonego filtra cząsteczek stałych podda go odpowiedniej ocenie aby ustalić czy filtr nie nosi żadnych śladów uszkodzeń i nadaje się do dalszej naprawy.
W kolejnych etapach filtr zostaje poddany specjalistycznym zabiegom, które za pomocą odpowiednich związków chemicznych pozbywa się zebranych w nim zanieczyszczeń, przywracając tym samym jego sprawność.
Niezaprzeczalnie do jednej z największych zalet naprawy filtra cząsteczek stałych poprzez jego czyszczenie należy relatywnie niski koszt tego zabiegu – w szczególności jeśli odniesiemy go do ceny jaką przyszłoby nam zapłacić za nowy filtr. Cena takiego zabiegu będzie od kilku do kilkunastu razy tańsza niż zakup nowego filtra DPF. To właśnie dlatego wielu klientów zazwyczaj decyduje się na naprawę filtra cząsteczek stałych zanim rozważą jego wymianę.