Temat filtrów DPF wiąże się dziś już z ogromną liczbą różnych legend. Z łatwością można też spotkać się z liczną grupą narzekających osób, które stały się użytkownikami samochodów wyposażonych w silniki Diesla. Czy to jeśli chodzi o koszty związane z jego wymianą, czy też o temat usuwania filtrów DPF – opinie są bardzo podzielone. Dla tych jednak, którzy uważają go za coś potrzebnego oraz mającego na celu zapobieganie nadmiernemu zanieczyszczeniu powietrza powodowanemu przez ogromną ilość samochodów jeżdżących po naszych drogach, kłopotem może okazać się sytuacja kiedy filtr staje się zapchany. Co warto wtedy zrobić?
Największym zagrożeniem dla filtrów DPF są warunki miejskie. Jazda na krótkich dystansach zazwyczaj nie pozwala filtrom spełniać w odpowiedni sposób swojej funkcji. To właśnie wtedy zazwyczaj filtr zapycha się niedopalonymi cząsteczkami wydobywającymi się z silnika.
Warto zwrócić uwagę, że obecność filtra – już sama w sobie -może negatywnie wpływać na osiągi samochodu a także na jego spalanie. W sytuacji gdy dochodzi do jego zapchania, osiągi te, dodatkowo spadają i sprawiają, że samochód staje się znacznie słabszy. W takich sytuacjach możemy zauważyć wyraźne zwiększenie zużycia paliwa i słabsze osiągi naszego pojazdu.
Tak, przeczyszczenie filtra cząsteczek stałych – filtra DPF – może spowodować wzrost mocy naszego osłabionego samochodu przy jednoczesnym zmniejszeniu jego spalania. Ten zabieg może sprawić, że samochód wyda nam się mocniejszy niż zwykle jednak będzie to bardziej powrót do jego dawnej sprawności niż dodatkowe udoskonalenie.
Jednym ze sposobów na zapobieganie zanieczyszczaniu się filtra jest wyjechanie raz na jakiś czas w dłuższą podróż – tak aby filtr mógł osiągnąć odpowiednią temperaturę i wypalił cząstki, które się w nim zebrały. Jak często powinno się dokonywać tego typu wypalania? Zazwyczaj zalecane jest przeprowadzenie go przynajmniej raz w miesiącu. Część osób planuje sobie w tym czasie różne wycieczki czy też wyjazdy mające na celu odwiedzenie rodziny mieszkającej w innym mieście więc nie mają z tym większego problemu.
Jak zostało to już przedstawione wyżej – zapchany filtr cząsteczek stałych może powodować zmniejszenie osiągów naszego samochodu, przy jednoczesnym zwiększeniu jego spalania. Taka sytuacja nie wpływa korzystnie na stan naszego samochodu. Korzystnym rozwiązaniem będzie szybka wizyta na stacji obsługi pojazdów. Wizyta ta może zauważalnie zwiększyć moc naszego pojazdu poprzez przywrócenie jego dawnej sprawności.